Registrera Gebwell värmepump

Registrering av Gebwell värmepump

Grattis till ditt val av en utmärkt värmepump! Med ditt val av stöder du finländskt arbete och sparar miljön.

Fem års garanti

När du registrerar din värmepump inom sex månader från installationen omfattas din pump av en garanti på fem år. De övriga garantivillkoren hittar du i din Manual för installation, användning och underhåll som levererats tillsammans med din bergvärmepump. Registrera din pump genom att fylla i blanketten nedan. En bekräftelse av garantin skickas till de e-postadresser som du angett på blanketten.

Uppgifter om värmesystemet

t.ex. GWIDQiSi12345678
t. ex. Qi 6
DD punkt MM punkt ÅÅÅÅ
Kollektorkrets
Värmefördelning

Uppgifter om kunden

Kundens namn(Obligatoriskt)
(för fastighetsobjekt ange t.ex. bostadsaktiebolagets namn eller motsvarande)
Adress(Obligatoriskt)
Ange den adress där värmepumpen har installerats

Uppgifter om installatören

ange organisationsnummer utan bindestreck, t.ex. 12345678
Installatörens adress
GARANTITID OCH GILTIGHETSTID En värmepump beviljas fem (5) års garanti räknat från produktens inköpsdatum. Garantin gäller inte för eventuella till det geotermiska systemet hörande tilläggsutrustningar eller andra systemdelar. Tidpunkten för garantins påbörjande måste styrkas med inköpskvitto. Om kvitto inte kan uppvisas, anses garantitiden ha inletts när pumpen levererades från fabriken. Om det är mer än en månad mellan värmepumpens leveransdatum och fakturadatum, anses garantin börja en månad efter leveransdatum. Installatören/återförsäljaren av en bergvärmepump fyller i installationsprotokollet för användningsobjektet och går igenom det tillsammans med kunden. Båda parterna bekräftar att de har gått igenom protokollet och godkänner installationen genom att fylla i motsvarande information i registreringsformuläret på Gebwell Ab:s webbplats. Registreringen ökar garantitiden med tre år. En bekräftelse på registreringen skickas till kunden via e-post. Om någon bekräftelse inte kommer, kan kunden begära den separat från Gebwell Ab. Tilläggsgarantin är inte i kraft om installationsprotokollet inte har fyllts i på vederbörligt sätt. GARANTINS INNEHÅLL Garantin inkluderar tillverknings- och materialfel som uppträder i denna produkt, samt de direkta kostnader som uppkommer när produkten görs funktionsduglig. Köparen svarar för eventuella fel som på grund av förvaringsförhållanden orsakas produkten under tiden mellan leverans- och igångkörningsdatum, (se installations-, drifts- och servicehandboken, förvaring). 5 ÅRS GARANTI PÅ KOMPONENTER Förutom den sedvanliga produktgarantin lämnas även en komponentgaranti på fem (5) år på plattvärmeväxlarna räknat från leveransdatum. Komponentgarantin täcker inte direkta eller indirekta kostnader för byte av komponenter. I övrigt gäller alla produktgarantins villkor och begränsningar även komponentgarantin. BEGRÄNSNINGAR AV GARANTIN Garantin täcker inte kostnader (resor, energi o.d.) orsakade av en felaktig produkt, skador orsakade av en felaktig produkt, köparens produktionsförluster, uteblivna vinster eller andra indirekta kostnader. Denna garanti lämnas under förutsättning att produkten fungerar under normala driftsförhållanden och att bruksanvisningen följs noggrant. Garantilämnarens ansvar är begränsat enligt dessa villkor, och därför täcker garantin inte sådana skador som produkten orsakar annat föremål eller någon person. Garantin täcker inte direkta person- eller egendomsskador som orsakas av den levererade produkten. Garantin förutsätter att man vid installationen har följt gällande bestämmelser, vedertagen installationsmetod och av produkttillverkaren lämnade installationsanvisningar. Garantin täcker inte eller är inte giltig om produkten används på annat sätt än vad dimensioneringen kräver. Kunden är skyldig att utföra en visuell kontroll av produkten före installation, och en uppenbart felaktig produkt får inte installeras. Ett villkor för tilläggsgarantin är att registreringen genomförs inom ett halvår efter installationen. Garantin innefattar inte fel som har orsakats • av att produkten har transporterats • ovarsamhet från produktanvändarens sida, överbelastning av produkten, eller underlåtenhet att följa driftsanvisningarna eller att utföra service • förhållanden som garantigivaren inte råder över, såsom spänningsvariationer (spänningsvariationer får uppgå till högst +/- 10 %), åska, eldsvåda eller olycksfall, eller reparationer, service eller konstruktionsändringar som har utförts av andra än auktoriserade serviceföretag. • av installation eller placering på driftsplatsen som strider mot installations-, drifts- och servicehandboken, eller installation av en felaktig produkt. Garantin innefattar inte reparation av fel som saknar betydelse för produktens funktionsduglighet, såsom ytliga repor. Garantin innefattar inte normala justeringar av produkten som presenteras i bruksanvisningen, besök i driftsinstruktionssyfte, skötsel- och rengöringsåtgärder eller arbeten som orsakas av att skydds- eller installationsbestämmelser inte har följts eller klarläggande av sådana vid installationsobjektet. Garantivillkor som är gemensamt rekommenderade av Finlands Metallindustriförening och Konsumentrådet tillämpas till de delar som inte uttryckligen har nämnts ovan. Några av funktionerna i värmepumpar kräver en mobildataförbindelse (3G/4G e.d.). Om värmepumpen installeras på en plats med dålig eller obefintlig mobildatatäckning kan Gebwell inte garantera att alla funktioner fungerar (t.ex. fjärrförbindelse). Gebwell svarar inte för att mobildata fungerar, och om du vill förbättra funktionen för mobildata, t.ex. med förstärkare, svarar inte Gebwell för sådana kostnader. GARANTIN UPPHÖR, OM PRODUKTEN • repareras eller modifieras utan tillstånd från Gebwell Ab • används för ändamål för vilket den inte är konstruerad • förvaras i fuktigt eller på annat sätt olämpligt utrymme (se installations-, drifts- och servicehandboken).Om produkten byter ägare under garantins giltighetstid, ska en fritt formulerad anmälan om detta lämnas till tillverkaren. ÅTGÄRDER OM FEL INTRÄFFAR Om ett fel visar sig under garantitiden, ska kunden utan dröjsmål (normalt inom 14 dagar) anmäla detta till den auktoriserade Gebwell-återförsäljare som har sålt produkten. Då ska man uppge vilken produkt det rör sig om (produktmodell, serienummer), felets art så exakt som möjligt samt de förhållanden under vilka felet har uppstått och/eller visar sig. Garantiformuläret ska visas upp på begäran, ifyllt på vedertaget sätt vid övertagandetillfället. Hänvisning i efterhand till anmälan under garantitiden är inte giltig om anmälan inte har gjorts skriftligt under garantitiden. Anmälan ska göras omgående efter att ett fel upptäcks. Om anmälan inte görs omgående, när köparen upptäcker felet eller borde ha upptäckt det, mister köparen rätten att hänvisa till denna garanti. SERVICETJÄNST I FINLAND Service under denna produkts garantitid och därefter genomförs i Finland av en av tillverkaren auktoriserad serviceorganisation under värmepumpens hela ekonomiska livslängd. HUR EN SERVICEBESTÄLLNING GÖRS Garantireparationer, servicebegäranden och reservdelsbeställningar hänvisas i första hand direkt till den auktoriserade Gebwell-återförsäljare som har sålt/levererat produkten. Före en servicebeställning ska man kontrollera följande saker: • läs installations-, drifts- och servicehandboken noggrant och tänk igenom om du vid användning av utrustningen har gått till väga enligt anvisningarna • kontrollera före en begäran om garantireparation att det återstår garantitid, läs igenom garantivillkoren noggrant och klarlägg produktens modell- och serienummer • alla delar som tillhör en produkt som returneras ska finnas med • en produkt som returneras ska vara tillsluten så att hantering av den inte orsakar några olägenheter för hälsa eller miljö. En produkt som byts på garantin är produkttillverkarens egendom. Gebwell Ab förbehåller sig rätten att avgöra hur, var och vem som genomför en reparation eller ett utbyte som omfattas av tillverkarens ansvar. Gebwell Ab ansvarar inte för att en felaktigt installerad utrustning havererar. Endast en av Gebwell Ab anvisad yrkesman får reparera en utrustning. Felaktiga reparationer och inställningar kan orsaka fara för användaren, att utrustningen havererar och att utrustningens verkningsgrad minskar. Besök av återförsäljare eller servicerepresentant är inte kostnadsfri ens under garantitiden, om en produkt måste repareras på grund av felaktig installation, reparation eller inställning.